Waarom zit er nog steeds folie om een komkommer?
Word jij ook steeds bewuster van je plasticverbruik en de impact daarvan op mens, dier en milieu? Duurzaamheid wordt steeds meer als basisvoorwaarde gezien in onze samenleving en ook de wetgeving wordt daarop aangepast. Supermarktketens wachten daar niet op en zijn al veel langer bezig om plasticgebruik terug te dringen. Een groot deel van de milieu-impact van producten wordt in die sector bepaald door verpakkingen. Want die komkommer in een plastic folie, dat is toch onnodig?
Versheid en kwaliteit
Veel mensen denken dat de folie belastend is en kopen liever een komkommer of een paprika zonder folie. Maar plastic wikkels om groenten en fruit zijn bijna altijd gemaakt van recyclebaar plastic. Het zorgt ervoor dat de producten langer vers blijven in de schappen van de supermarkt en dat ze beter beschermd blijven tijdens het vervoer. Anders zou er veel meer moeten worden weggegooid. Dat zorgt weer voor een toename van voedselverspilling, met een veel hogere impact op het milieu dan de recyclebare folie.
Bewust kopen
Mensen kiezen tegenwoordig vanwege drukke planningen en banen sneller voor makkelijk, zoals voor gesneden en verpakte groenten. Goed om te weten: deze zitten óók in recyclebare zakjes. Maar de inhoud is wel minder lang houdbaar, vanwege het vocht wat erbij komt door condenseren. Wil je groente langer bewaren, kies dan voor een stuk groente.
Slim bewaren
Eenmaal thuis kun je de plastic wikkels of zakken beter verwijderen. Je kunt je groente en fruit het best los bewaren in de groentela van je koelkast. Tomaten en bananen kunnen beter buiten de koelkast bewaard worden. Net als aardappels. Haal ze uit de plastic zak en leg ze op een koele en donkere plaats. In de koelkast wordt zetmeel namelijk omgezet in suikers en je hebt sneller kans op uitlopers. En kies eens vaker bewust voor seizoensgroenten en -fruit. Deze zijn van lokale teelt afkomstig en daardoor ook beter voor het milieu.
Duurzaam beleid
Tegenwoordig zoeken supermarktketens samen met leveranciers voortdurend naar mogelijkheden om te verduurzamen. Waarbij versheid, kwaliteit en smaak gegarandeerd blijven. Want verpakkingen dragen natuurlijk ook bij aan voedselveiligheid en houdbaarheid.
Zo wordt bijvoorbeeld de doos van vers gebak steeds vaker door karton vervangen en worden broodzakken van voorverpakt brood gemaakt van dunner, recyclebaar plastic. Eén supermarktketen geeft ons nóg een paar mooie voorbeelden. Zij halen aluminium uit de koffieverpakkingen en verpakken wasmiddelen in milieuvriendelijkere flessen, die 100% recyclebaar zijn. Daarnaast zien we ook dat dubbele deksels bij nootjes, tapas en toastsalades worden vervangen door hersluitbare folies en dat de bakjes zelf gemaakt kunnen worden van 100% gerecycled PET.
En er zijn nog veel meer verbeteringen mogelijk. Zwarte kunststof verpakkingen zijn moeilijker te recyclen, omdat ze gekleurd zijn met ‘carbon black’ en daardoor niet te identificeren zijn in sorteermachines. Dat is de reden dat je bijna geen zwarte verpakkingen meer ziet, maar wel witte of transparante. Net als bij de (voorheen) blauwe doosjes van de champignons.
Bovendien bevatten heel veel producten weggooilogo’s, zodat de consument bewust en op een goede manier afval kan scheiden.
Wetgeving
Alle kunststof verpakkingen moeten in 2030 recyclebaar zijn. Dat is het belangrijkste doel van de European Strategy for Plastics in a Circular Economy die de Europese Commissie op 16 januari 2018 presenteerde. Producenten en importeurs van verpakte producten hebben producentenverantwoordelijkheid. Zij zijn wettelijk verplicht om te zorgen voor preventie, inzameling en recycling van verpakkingen.
Tegenwoordig zijn alle supermarktketens bezig met een duurzaam verpakkingsbeleid. Gelukkig maar!